onsdag 13 april 2011

Grill APA goes Grillmästarens APA

Då är receptet klart och beställningen med ingredienser skickad.
Jag hade ju tänkt och använda mig av flytande jäst, men nu har jag ångrat mig och tänkt och använda US-05 istället. Jag tycker att US-05 funkar bra för mig och särskilt då för att den jäser ut vörten ordentligt.
Jag hade ju från början tänkt att bara använda Amerikansk humle, men nu var det ju så att det låg lite Northern Brewer i frysen. Så smålänningen i mig bestämde att min NB humle får stå för bitterheten och Cascade får stå för det Amerikanska i Pale Alen.
Grillmästarens APA passar enligt mig bättre än Grill APA, så det fick även bli en namnändring.
Receptet bli som följer (med reservation för sista minuten ändringar)


Grillmästarens APA

Kokvolym: 19 liter
Batch storlek: 14 liter
Bryggdag: Långfredagen (lite skändligt, men det gillar jag! ;))

Malt

  • 3,5 kg Viking pale ale
  • 0,3 kg Viking Crystal 100
  • 0,3 kg Viking Münchner malt
  • Mäska 68 grader i 60 minuter.
Humle/Klarningsmedel
  • 14 g NB            i 60 min
  • 10 g Cascade    i 30 min
  • 0,5 g protafloc i 17 min
  • 15 g Cascade   i 15 minuter
  • 15 g Cascade i 5 min
  • 10 g Cascade i 0 min
Jäsning + eventuell spädning, 1 packet US-05,  ca 1 vecka i 17 grader

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar