söndag 9 oktober 2011

Stout bryggning

Oj vad jag har väntat & längat att få brygga igen. Med en till i familjen är det mycket annat som kommer före bryggningen. Detta med all rätt.
Men idag var det iallafall dags, och för första gången i min snart 1-åriga karriär som hembryggare så testar jag att brygga en Stout, och inte nog med det jag ska även testa flytande jäst för första gången, spännande värre!

Wünders Vinter Stout
Receptet ser ut som följer (för 10 liter vört):

Malt
2,10 kg Pale Malt, Maris Otter (4,5 SRM)
0,10 kg Chocolate Malt (900,0 SRM)
0,10 kg Viking Crystal 100 (50,8 SRM)
0,10 kgViking Wheat Malt (2,5 SRM)
0,05 kgViking Black Malt (761,4 SRM)

Humle:
60 min 25 g Goldings, East Kent  [5,50 %] (60 min) 

Protafloc 20 min


Jäst: Irish Ale WLP004


Lakning av Wünder Vinter Stout

2 kommentarer:

  1. Kommentar till mig själv, nu när jag tar sista flaskan. Den är något tunn i smaken. Lite mer karamellmalt....

    SvaraRadera
  2. Kommentar till mig själv, nu när jag tar sista flaskan. Den är något tunn i smaken. Lite mer karamellmalt....

    SvaraRadera