måndag 14 november 2011

Stouten är testad!

I fredags så var det äntligen dags att testa stouten som bryggdes för ett par veckor sedan.
Från fatet så kom en svart Stout med ett lite smutsvit skum ut. Doft av lakrits och rostade kaffebönor.
Smaken var maltig och humlen gjorde sig enbart påmind på slutet. Jag är mer än nöjd med denna bryggd, men framförallt med att jag bestämde mig för att använda mig av en flytande jäst. Jag hade tidigare fastnat lite i US-05 träsket av lite bekvämlighetsskäl, en jäst jag verkligen gillade, och gillar fortfarande. MEN, och detta är ett stort men, det kommer dröja innan US-05 jäser ut en av mina brygder igen. Nu har jag en hel djungel av flytande jäst att pröva, och "Irish Ale" jästen som jag använde i Stouten är jag verkligen nöjd med!

Nästa bryggning, när nu det kan tänkas bli, får bli en lager, men tills dess ska jag nog skaffa ett litet fat till....

Flaskade upp Stouten och gav bort till en kompis. Han påstod
 i allafallatt han gillade vad han drack..















It´s on fire!! Är lika svart i verkligheten
som på bilden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar