onsdag 17 oktober 2012

Det har bryggts och tappats!

Hör upp!

Efter många vändor så har jag faktiskt fått armen ur  (vad den nu fastnat nånstans) och bryggt, och som jag planerat så var det en California Common som blev först ut av höstens två planerade brygder.


Receptet lyder som följer:
Golden Rammbron
Batch: 11 L
IBU: 44,2
ABV: 4,82 %
Malt:
2,5 kg (92,6 %) Pale Malt, Maris Otter
0,2 kg (7,4%) Crystal Malt, Thomas Fawcett
Mäskning 60 min, 66 grader Celcius

Humle:
14 g Northern Brewer  60 min
12 g Northern Brewer  15 min
15 g Northern Brewer 0 min

Tillsatser:
Protafloc 15 min

Jäst:
San Francisco Lager White Labs #WLP810
Två veckor på primär, temp 12-16 grader
Sedan på fat.
Slutsats:
Jag hade en fruktansvärd otur med vädret, det blev kalas väder precis dagarna efter bryggningen, så tempen i mitt förråd stack upp, vilket antagligen givit ölen lite mer Ale-karaktär, än vad jag önskat. Men, denna bryggning har givit mig blodad tand för att brygga ytterliggare öl i denna stil. Jag bör också ta med mig att min Corona kvarn maler alldeles för fint, det ger lite dis i ölet. Men annars så smakar det mycket bra!
Så här ser den ut, Golden Rammbron




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar