söndag 6 mars 2011

Bryggd nr: 5, Prancing Pony IPA

Min femte bryggd, blev en IPA. Kallad "Prancing Pony IPA", denna öl är redan tappad, klar och provsmakad!
Receptet är följande:

Malt:
Viking Pale ale            3,8kg
Viking Crystal 100      0,4kg
Viking Crystal 300     0,1 kg

Lakning i kylväska, 60 min med 15,6 lite vatten, mäsk temp: 68 gader.
Jag ville ha med allt lakvatten/mäskvatten i kylväskan för att slippa att att laka. Jag tycker att det är mycket grums som följer med när jag vid tidigare tillfällen försökt att flödeslaka.

Kokvolym 16 liter
Humlegivor/Tillsatser:
60 min    25 g Northern Brewer (Kottar)
25 min   30 g East Kent golding (Kottar)
20 min 0,5 g  Protafloc
5 min     30 g Northern Brewer

Spädning: så att volymen blev 14,5 liter vört.
Jäst: 1 packet Safeale US-05
Jäsning : 8 dagars primärjäsning, det blev 13 liter öl som primades med 86 gram socker som kokades till sockerlag. Flaskorna fick stå i 3 veckor innan provsmakning.
Och såhär ser den färdiga ölen ut...

Sammanfattningsvis så är detta den mest välsmakande ölen hittills, detta receptet ska få agera grund för en APA. Men då med annan Humle och annan jäst...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar