onsdag 30 mars 2011

Tappning av "Eine Kleine Lager"

Bryggd den 5 januari, tappad på sekundär den 12 januari och till sist, den 19 mars, buteljerad och väntandes på grillsäsong....
Eine kleine lager bryggdes framförallt för att jag ville testa på att brygga en ljus öl med lagerjäst. Det gäller ju att passa på under vintern eftersom jag saknar en anläggning för att hålla temperaturen på rätta nivån för jäsning av lageröl.
Receptet som jag komponerade ihop kan ni se nedan. Jag ville ha en väldigt ljus öl, som ska passa bra till vårens och sommarens grillkvällar. Grönölet smakade väldigt lovande!

Ser ljus och fin ut!



















Receptet blev som följer:
Viking Pilsner malt  3,1 kg
Viking Vienna malt 0,3 kg
Viking Vete malt 0,1 kg
Mäskning 60 minuter i 68 grader.

Humlegivor/Klarningsmedel:
Northern Brewer 20g   60 min
Saaz                    15g   20 min
Protafloc             0,5g  17 min
Saaz                    15g    5 min

Jäsning
Primärjäsning: 7 dagar, Saflager W-34/70, 12 grader
Sekundärjäsning: 66 dagar, 4-7 grader
Priming: 84g socker på 14,5 L, + lite T-58 torrjäst( så jag säkert får kolsyra)
OG: 1.040
FG: 1.008




Kapsylerad och klar för kolsyrejäsning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar